Tips för Justering av bromsar på släp och husvagn
Rekommendationer/förutsättningar för att lyckas:
- Se till att trummorna är fina de får ej vara rostiga, randiga eller ovala.
- Att bromsbeläggen är väl innötta mot trummorna.
- Att fjädrarna är bra
- Att vajrar/stag/backautomatiker går lätt
- Att packboxarna håller tätt
- Att hjullagren är hela.
Tips: När dina bromstrummor och backar börjar ha gjort sitt kan vi svarva trummorna och limma backar i överdimension, som sedan radialslipas för att passa direkt mot trummorna utan innötningsperiod, vilket sedan gör det lätt justera bromsarna för att få vagnen genom besiktningen.
Justera enligt nedan:
- Släpp på vajer/stag så att expander ej ligger på.
- Montera backar och fjädrar på skölden.
- Montera lager med nytt fett och packbox i trumman.
- Montera detta på axeltappen.
- Justera på justerbult/skruv så att det blir stopp och snurra trumman framåt, obs ej bakåt, släpp sedan på justeringen så att trumman snurrar lätt.
- Justera vajrar/stag så de är lika mycket justerat.
- Montera däcken.
- Sätt spännband mellan vagnen och påskjutshandsken, spänn ihop ¼ av påskjuten det ska börja bromsa lite, obs snurra hjulet framåt. Man justerar på stag/vantskruven för att uppnå detta läge.
- Dra ihop påskjuten till 2/4, nu skall hjulen vara i låst läge, om inte så släpp på justerbult/skruv på det hjul som bromsar mer.
Till BPW/HAHN AXEL spärra backautomatiken med en 4 mm borr/spik. Den kan sitta kvar till man gör kontroll av backautomatiken.
Kontroll av backautomatik
- Dra hjulen bakåt – fortsätt att dra ihop påskjuten helt i botten, hjulet skall gå att dra bakåt lite trögt (fjädrar spänns) om det inte fungerar så är det justerat för hårt på stag/vantskruv.
- Dra nu i handbromsspaken det ska bli stopp både bakåt och framåt.
- Ta bort spännband och lås alla muttrar.
Klart!
Lycka till